استاد حوزه علمیه محلات؛

دق الاباب مساجد در شب اول ماه ربیع الاول خرافه‌ای بیش نیست+فتاوای مراجع

10 آذر 1395 کد خبر : 988615081 | بازدید : 2880

صبح محلات_استاد حوزه علمیه محلات گفت: دق الاباب مساجد در شب اول ماه ربیع الال خرافه‌ای بیش نیست که سند روایی نیز ندارد.

 

 

حجت الاسلام حسن حاج رضایی استاد حوزه علمیه محلات در گفتگو با خبرنگار صبح محلات گفت: چند سالی است مردم در شب آخر ماه صفر و شب اول ماه ربیع الاول با مراجعه به درب مساجد، روشن کردن شمع، پخش شیرینی و شکلات و آب و جارو کردن مقابل مسجد حاجات خود را از خداوند طلب می‌کنند که این عمل هیچ سند روایی ندارد.

 

وی ادامه داد: اصل طلب حاجت از خداوند که مورد تایید همه مراجع و اهل بیت(ع) نیز بوده است هیچ اشکالی ندارد اما شیوه اجرایی در شب اول ماه ربیع الاول از طرف هیچ یک از اهل بیت(ع) بیان نشده است و شایسته است شیعیان و محبین اهل بیت نیز از چنین عملی اجتناب کنند.

 

حاج رضایی با اشاره به مستند نبودن انجام این عمل گفت: انجام رفتارها و اعمالی که جزء دین نیست و اهل بیت(ع) آن را بیان نکرده و علما و مراجع نیز آن را تایید نمی‌کنند نه تنها ثواب ندارد بلکه به واسطه خرافی و بدعت بودن باعث گناه و معصیت نیز خواهد شد.

 

این کارشناس مسائل دینی همچنین افزود: گاها روشن کردن شمع در کنار درب مساجد موجب آسب به مسجد خواهد شد و با توجه به این که مساجد با کمک‌های مردمی و یا از طریق درآمد موقوفات اداره می‌شوند ایجاد آسیب به مساجد موجب ضمان نیز خواهد شد.

 

حاج رضایی با اشاره به واقعه تاریخی  لیلة المبیت و خوابیدن حضرت امیرالمومنین علی(ع) در جایگاه پیامبر اسلام برای حفظ جان وی گفت: آنچیزی که مربوط به شب اول ماه صفر می‌باشد و روایت تاریخ از اهل بیت و دارای سند قرآنی است واقعه تاریخی  لیلة المبیت است و جا دارد مومنین و شیعیان در روز اول ماه صفر بر اساس روایات موجود به روزه داری و اعمال مستحبی مورد تایید اهل بیت مانند صدقه دادن، کمک به فقرا و مساکین بپردازند و از اعمال خرافی که موجب وهن شیعه خواهد شد پرهیز کنند.

 

 

 

طرح استفتاء:

 

۱ـ آیا اساساً چنین عملى مستند روایى دارد؟

 

۲ـ آیا چنین عملى مى تواند به عنوان یک حرکت شایسته مورد تأسى دیگران قرار گیرد؟

 

۳ـ در صورتى که عمل فوق از جمله خرافات و یا خدایى نکرده نوعى بدعت باشد، وظیفه ائمه جماعات و متدینین در این خصوص چیست؟

 

 

 

آیة الله مکارم شیرازی (دام ظله):



با توجه به اینکه این عمل در روایات معصومین (علیهم السلام) وارد نشده، انجام آن به عنوان یک امر مستحب شرعى جایز نیست، و سزاوار است ائمه محترم جماعات مردم را به سوى مراسم و توسلاتى دعوت کنند که در روایات معصومین (علیهم السلام) وارد شده است وگرنه ممکن است افراد منحرف براى وهن مذهب هر روز امر تازه اى اختراع نمایند و ناآگاهان را به سوى آن دعوت کنند.

 

 

 

آیة الله خامنه ای (دام ظله):



عمل فوق الاشاره مستند روایی ندارد و شیوه قابل تأیید نیست. اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است.

آقایان علماء اعلام - دامت افاضاتهم - و مومنین - ایدهم الله تعالی - با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایی که چه بسا ممکن است منتهی به وهن مذهب گردد، 

بنابر نظر فقها و بر اساس آنچه در روایات مستند و معتبر آمده است، مستحب است که مومنین در این شب ـ به یاد آن مجاهدت امیرالمومنین (علیه السلام) ـ در مساجد حضور یافته و تا سحر به راز و نیاز و مناجات با خداوند متعال بپردازند و لذا آن چیزی که با عنوان باز بودن در مساجد تا صبح عنوان شده به این دلیل بوده است، نه تاکید و یا احیانا ترویج آن مسئله خرافی (رفتن به در مساجد و در زدن و شمع روشن کردن برای رفع حاجت) جلوگیری نمایند.

 

 

 

آیة الله صافی گلپایگانی (دام ظله):



۱- مستند روایی بر عمل مذکور به نظر نرسیده والله العالم.

 

۲- با عدم مستند شرعی تأیید آن معنی ندارد. والله العالم.

 

۳- علمای اعلام باید مردم را آگاه کنند. وفقکم الله. والله العالم.

 

 

 

آیة الله فاضل لنکرانی (ره):



مستند شرعی برای عمل فوق ملاحظه نشده است و لازم است مومنین از این گونه اعمال اجتناب نموده و برای قضای حوایج و برآورده شدن حاجات از طرقی که در کتب ادعیه آمده استفاده کنند.

 

 

آیة الله تبریزی (ره):



زدن درب مسجد و حاجات خواستن از مسجد مسند شرعی ندارد و در روایات وارد نشده است. لکن نماز جماعت خواندن در مساجد و حاجت خواستن از خداوند با توسل به ائمه (علیهم السلام) شرعاً ثابت است. والله العالم.

 

 

 

آیة الله بهجت (ره):



۱- ظاهراً ندارد.

 

۲- خیر.

 

۳- و جادلهم بالتی هی احسن.

 

 

 

آیة الله مشکینی (ره):



این کار ریشه مذهبی ندارد و اگر به عنوان دستور دینی انجام دهند اشکال دارد و چنانچه باعث زحمت و آزار دیگران باشد جایز نیست و خوب است به جای این اعمال از اوقاتی که شرعاً فیضیاتش ثابت شده استفاده کنند مانند شبهای جمعه، اعیاد، وفیات، آخرهای شب برای نماز شب، دعاهای دسته جمعی مانند توسل، ندبه، مکارم الاخلاق و غیره و بالجمله در شرع اسلام به ویژه عالم تشیع اوقاتی که در آنها اجتماع کنند و دعاهایی بخوانند زیاد است نیازی به اختراع عمل خاص که در روایات نیست، ندارند. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

 

 

تصاویر حضور مردم محلات و دق باب مساجد در سالهای گذشته

 

 

خرافه دق الباب مساجد در شب اول ماه ربیع در محلات

 

خرافه دق الباب مساجد در شب اول ماه ربیع در محلات

 

خرافه دق الباب مساجد در شب اول ماه ربیع در محلات

 

خرافه دق الباب مساجد در شب اول ماه ربیع در محلات

 

خرافه دق الباب مساجد در شب اول ماه ربیع در محلات

 

خرافه دق الباب مساجد در شب اول ماه ربیع در محلات

انتهای پیام/ی

 




تگها: صبح محلات, خرافه شب اول ربیع, دق الباب, خرافات, محلات, شهرستان محلات

دیدگاه کاربران
نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
salamup.ir
nashrkhabar.ir
سایت شهود
کانال تلگرامی
تبلیغات